Kiedy słyszysz hasło “Scrum” pewnie myślisz o jego obecnej postaci, o tym jak cały proces jest poukładany i jak wszystkie elementy tworzą nierozerwalną układankę. Być może kiedy ktoś wymieni Scruma w kategorii metodologii łapiesz się za głowę. A kiedy ktoś mówi o roli Product Managera w całym procesie zastanawiasz się czy postradał zmysły. Jeżeli kiedykolwiek miałeś czy miałaś takie myśli to dobrze trafiłeś! Scrum bowiem nie powstał od opublikowania Scrum Guide w 2010, ale znacznie wcześniej. Żeby rozwiać Twoje wątpliwości opowiem o ewolucji historii Scruma na przestrzeni pierwszych lat jego istnienia. Zapraszam do lektury!
Pierwsze kroki w historii Scruma
Ewolucja Scruma jest dość zawiła i doskonale pokazuje jaką wartość ma empiryczność, która odegrała ważną rolę już w samym procesie powstawania frameworku. Cofnijmy się więc do początków. Pierwsze wstępne założenia opisano już w 1986 roku. Hirotaka Takeuchi i Ikujiro Nonaka, czyli dwaj japońscy profesorowie, na ramach Harvard Business Review (The New New Product Development Game) opisywali jak można by było zrewolucjonizować świat wytwarzania oprogramowania i już wtedy odwoływali się do zasad gry w rugby. Dyscypliny sportowej, w której ciągła współpraca pomiędzy zawodnikami i samoorganizacja są kluczem do zwycięstwa.
Kilka lat później, bo w roku 1995 w Teksasie, miała miejsce konferencja OOPSLA. Była ona niezmiernie ważnym punktem w historii Scruma. Właśnie wtedy Ken Schwaber opublikował dokument Scrum Development Process i wspólnie z Jeff’em Sutherlandem przedstawił go światu na warsztatach z projektowania i wdrażania obiektów biznesowych. Wówczas Ken opisywał Scrum jako metodologię i ponownie wyróżnił wspólne cechy z rugby. Czyli z dyscypliną, z której zaczerpnięta jest nazwa jednego z najpopularniejszych procesów używanych podczas wytwarzania oprogramowania.
“SCRUM is a management, enhancement and maintenance methodology for an existing system or production prototype”
Zasady gry
W latach 90’ Scrum opisywano jako grę, która składa się z trzech głównych części: Pregame, Game i Postgame. Każda faza zawierała pojedyncze elementy, które w całości były kontrolowane przez tradycyjnego Product Managera. Scrum nie wskazywał wówczas roli Product Ownera i Scrum Mastera. Za to, już wtedy, wyróżniano rolę Development Teamu, którego wielkość nie powinna przekraczać 6 osób.
Faza Pregame składała się z części planistycznej i analitycznej. Podczas pierwszej określano m.in. datę release’u jednej lub większej ilości funkcjonalności, prioretetyzowano elementy Backlogu czy szacowano koszty releasu. Podczas drugiej analizowano przypisane zadania i identyfikowano zmiany konieczne do wdrożenia kolejnych elementów Backlogu i planowano Review.
Faza Game to Sprint, czyli cykliczny proces developmentu trwający od 1 do 4 tygodni. Podczas każdej iteracji można było wyróżnić 4 etapy:
- Develop – polegał na zdefiniowaniu zmian koniecznych do implementacji wymagań backlogu, analizie domenowej, projektowaniu designów, developmencie i implementacji, testowaniu oraz tworzeniu dokumentacji zmian. Proces developmentu składa się z poznania, czyli zaznajomienia się z wymaganiami, inwencji, czyli wymyśleniu jak owe wymaganie ma zostać zaimplementowane oraz z samej implementacji.
- Wrap – to oficjalne zamknięcie fazy developmentu i wytworzenie wersji z wdrażanymi zmianami.
- Review – to spotkanie na, którym zespół lub zespoły prezentowały swoją pracę, rozwiązały potencjalne problemy i dodawały kolejne elementy do backlogu. Analizowano również ryzyko.
- Adjust – to etap na, którym zebrano informację z Review.
W fazie Postgame management team decydował o potencjalnym release produktu. Co oznaczało, że ostatnia integracja, dokumentacja i kampania reklamowa musiały zostać zrealizowane.
Co dalej?
Kolejnym krokiem w historii Scruma była publikacja książki Agile Software Development w 2001 przez Kena Schwabera i Mike Beedle’a. Równolegle twórcy Scruma, Jeff i Ken, spotkali się z 15stoma innymi zwolennikami zwinnych metod zarządzania i w rezultacie stworzyli słynne Agile Manifesto. Warto zauważyć, że w tym roku Agile Manifesto, będące deklaracją wspólnych zasad obowiązujących przy zwinnym wytwarzaniu oprogramowania, osiągnęło pełnoletność! Następna ważna publikacja miała miejsce już 3 lata później. Wtedy to Ken opublikował “Agile Project Management with Scrum”, książkę, która zawiera wiele przykładów z życia zespołów w Scrumie. Kolejne kilka lat w historii Scruma nie jest zbyt spektakularnych. W tym czasie autorzy pracowali nad pierwszą wersja przewodnika. Scrum Guide został opublikowany w 2010 i do dnia dzisiejszego znacząco ewoluowała. Ale to już zupełnie inna opowieść.
Ale już teraz mogę Wam zdradzić, że w drugiej części Scrum ewolucji dowiecie się o najciekawszych, oczywiście moich zdaniem, zmianach jakie miały miejsce w samym Scrum Guidzie.
Warto poczytać:
Sprawdź nasze ostatnie wpisy: